Wsparcie żywieniowe w onkologii

Pakiet skierowany jest do Pacjentów dotkniętych chorobą nowotworową, na każdym  etapie choroby; począwszy od diagnozy przez cały proces leczenia po rekonwalescencję.

Pakiet skierowany jest również dla rodzin osób chorych, aby Ci mogli w optymalny sposób zapewnić opiekę oraz uniknąć popełniania błędów żywieniowych podczas przyrządzania posiłków. Udział rodzinny w procesie leczenia jest bardzo ważny  i nieoceniony.

Leczenie choroby nowotworowej jest terapią ratującą życie jednak prawie każda metoda leczenia zastosowana w onkologii wiąże się z efektami ubocznymi. U większości pacjentów pojawia się problem związany  z jedzeniem: utrata apetytu, mdłości,problemy gastryczne, wymioty, biegunki, trudności w spożywaniu pokarmów. Wymienione problemy są przyczyną znacznej utraty beztłuszczowej masy ciała,

osłabienia, zmęczenia, pacjent staje się bardzie podatny na infekcje i gorzej toleruje zastosowane leczenie zwłaszcza niedogodności związane z chemio i radioterapią.

Choroba nowotworowa wiąże się również ze wzrostem zapotrzebowania na składniki  odżywcze co w połączeniu ze zmniejszonym przyjmowaniem pokarmów znacznie  przyspiesza progresję niedożywienia i wyniszczenia organizmu.

Na szczęście w wielu przypadkach odpowiednio wcześnie wdrożona opieka dietetyczna może rozwiązać lub znacznie zmniejszyć pojawiające się problemy. Czas od diagnozy do rozpoczęcia leczenie jest bardzo trudnym okresem dla chorego, warto wykorzystać go na przygotowanie żywieniowe, które wzmocni organizm i pomoże w tolerancji planowanego schematu leczenia.

W pracy z pacjentami z chorobą nowotworową spotykam się w ramach kliniki onkologii i radioterapii gdzie od lat zdobywam doświadczenie i wdrażam skuteczne metody leczenia żywieniowego.

Pomagam moim pacjentom na każdy etapie walki z chorobą:

1. przygotowanie żywieniowe przed rozpoczęciem leczenie (operacji chirurgicznych, chemio i radioterapii);

2. zapobieganie problemom wynikającym z radio i chemioterapii;

3. rekonwalescencja i powrót do zdrowia po zakończonym leczeniu.

Na pierwszym spotkaniu dokonywana jest szczegółowa ocena stanu odżywienia pacjenta oraz analiza dotychczasowego sposobu żywienia. Na podstawie uzyskanych danych dietetyk przekazuje wskazówki jak
poprawić obecny jadłospis. Po pierwszym spotkaniu chory jak i jego bliscy otrzymują wskazówki lub/i plan żywieniowy oraz zalecenia mające na celu wzmocnienie organizmu przed planowanym leczeniem.

Celem drugiej wizyty jest edukacja i przygotowanie chorego do trudów jakie niesie planowane leczenie (zalecenia dobierana są na na podstawie przedstawionego schematu leczenia). Kolejna wizyta ma na celu kontrolę stanu odżywienia. Przez cały okres trwania terapii żywieniowej zarówno pacjent jak i jego najbliżsi mają stały kontakt telefoniczny lub mailowy ze specjalistą.

Wsparcie żywieniowe jest integralną częścią procesu leczenia, jego zastosowanie w wielu przypadkach przyczynią się do poprawy rokowania chorego i skrócenia czasu rekonwalescencji (oferujemy Państwu również pomoc po zakończonym leczeniu w momencie zdrowienia i wzmacniania organizmu)

W ramach pakietu ONKOLOGIA otrzymują Państwo:

1. Ocena stanu odżywienia za pomocą profesjonalnego analizatora medycznego JAWON MEDICAL Contact 350, skal SGA i NRS, SNAQ pomiarów antropometrycznych (na każdym spotkaniu z dietetykiem)

2. Ocena dotychczasowego sposobu żywienia na podstawie wywiadu z ostatnich 24h oraz punktowej oceny jadłospisu

3. Modelowy plan żywieniowy przed leczeniem dostosowany do określonego typu nowotworu, zastosowanego leczenia oraz preferencji i zapotrzebowania chorego, celem planu jest wzmocnienie organizmu przed planowanym leczeniem

4. Zalecenia i plan żywieniowy stosowany przez chorego podczas trwania leczenia.

5. Materiały edukacyjne dla Pacjenta i rodziny z uwzględnioną suplementacją środkami specjalnego żywieniowego przeznaczenia.

6. Opiekę dietetyczną - stałe wsparcie telefoniczne

Jeśli będą mieli Państwo dodatkowe pytania zapraszam do kontaktu telefonicznego

dietetyk medyczny, dr n. med. Paulina Borek-Trybała, tel. 506 080 659

Czy wiesz, że...