Wsparcie żywieniowe w onkologii

DIETETYKA ONKOLOGICZNA

Oferta skierowana jest do Pacjentów dotkniętych chorobą nowotworową, na każdym etapie choroby, począwszy od diagnozy przez cały proces leczenia po rekonwalescencję.

Z pomocy skorzystać mogą również opiekunowie czy członkowie rodzin osób chorych, aby mogli w optymalny sposób zapewnić opiekę oraz uniknąć popełniania błędów żywieniowych podczas przyrządzania posiłków. Udział rodziny w procesie leczenia jest bardzo ważny
i nieoceniony.

Leczenie choroby nowotworowej jest terapią ratującą życie jednak prawie każda metoda leczenia zastosowana w onkologii wiąże się
z efektami ubocznymi. U większości pacjentów pojawiają się problemy związane  z jedzeniem: utrata apetytu, mdłości, problemy gastryczne, wymioty, biegunki, trudności w spożywaniu pokarmów. Wymienione problemy są przyczyną znacznej utraty beztłuszczowej masy ciała, osłabienia, zmęczenia, pacjent staje się bardzie podatny na infekcje i gorzej toleruje zastosowane leczenie zwłaszcza niedogodności związane z chemio i radioterapią.

Choroba nowotworowa wiąże się również ze wzrostem zapotrzebowania na składniki odżywcze co w połączeniu ze zmniejszonym przyjmowaniem pokarmów znacznie  przyspiesza progresję niedożywienia i wyniszczenia organizmu.

W wielu przypadkach odpowiednio wcześnie wdrożona opieka dietetyczna może rozwiązać lub znacznie zmniejszyć pojawiające się problemy. Czas od diagnozy do rozpoczęcia leczenie jest bardzo trudnym okresem dla chorego, warto wykorzystać go na przygotowanie żywieniowe, które wzmocni organizm i pomoże w tolerancji planowanego schematu leczenia.

W trakcie konsultacji postaram się odpowiedzieć miedzy innymi na pytania:

• jak przygotowywać się do rozpoczęcia leczenia – prehabilitacja?

• czy mam stosować żywienie medyczne (typu Nutridrink) jeśli tak to kiedy, ile, jakie i jak?

• jak radzić sobie w momencie utraty masy ciała i apetytu?

• co zrobić jeśli wystąpią u mnie biegunki, zaparcia czy wymioty?

• jak zbilansować wartościową dietę płynną (przy problemach z przełykaniem)?

• jakich produktów kategorycznie unikać?

• czy mam zastosować jakąś suplemntację?

• czy cukier żywi raka?

Pomagam moim pacjentom na każdy etapie walki z chorobą:

1. przygotowanie żywieniowe przed rozpoczęciem leczenie (operacji chirurgicznych, chemio i radioterapii) - PREHABILITACJA;

2. zapobieganie problemom wynikającym z radio i chemioterapii;

3. rekonwalescencja i powrót do zdrowia po zakończonym leczeniu.

Na pierwszym spotkaniu dokonywana jest szczegółowa ocena stanu odżywienia pacjenta oraz analiza dotychczasowego sposobu żywienia. Na podstawie uzyskanych danych dietetyk przekazuje wskazówki jak poprawić obecny jadłospis. Po pierwszym spotkaniu chory jak i jego bliscy otrzymują wskazówki lub/i plan żywieniowy oraz zalecenia mające na celu wzmocnienie organizmu przed planowanym leczeniem.

Przez cały okres trwania terapii żywieniowej zarówno pacjent jak i jego najbliżsi mają stały kontakt telefoniczny lub mailowy ze specjalistą.

Wsparcie żywieniowe jest integralną częścią procesu leczenia, jego zastosowanie w wielu przypadkach przyczynią się do poprawy rokowania chorego i skrócenia czasu rekonwalescencji (oferujemy Państwu również pomoc po zakończonym leczeniu w momencie zdrowienia i wzmacniania organizmu)

W pracy z pacjentami z chorobą nowotworową spotykam się w ramach kliniki onkologii i radioterapii gdzie od lat zdobywam doświadczenie i wdrażam skuteczne metody leczenia żywieniowego.

Jeśli będą mieli Państwo dodatkowe pytania zapraszam do kontaktu telefonicznego

dietetyk medyczny, dr n. med. Paulina Borek-Trybała, tel. 506 080 659

Pacjent z Healthcare Pielęgniarka